/*
ظلالسلطان و خواهرش مصیبتی برای اصفهان
تاكنون دلایل زیادی برای این اقدام ظلالسلطان برشمردهاند، دلایلی كه از كوته فكری حاكمان قاجاری حكایت دارد.
به نظر نویسنده كتاب اصفهان بهشتی كوچك اما زمینی سه علت عمده در این قصبیه موثر بوده: یكی كاستن از زیبایی اصفهان به بهانه فروكشی ساختن رغبت رقبای سیاسی كه چشم به فرمانروایی اصفهان دوخته بودند، دوم ، ایجاد رعب و وحشت میان مردم و به رخ كشاندن اقتدار خود از تخریب كاخهای پرعظمت صفوی و سوم سوء استفاده از مصالح و مواد موجود.
البته عناد و خصومت قاجار با حكومتهای قبل از خود و من جمله صفویه میتواند یكی دیگر از دلایل محسوب شود.
همچنین از نقش داشتن خواهر ظلالسلطان كسرائیل خانم ملقب به افتخارالدوله یا بانوی عظمی در تخریب آثار تاریخی اصفهان یاد میشود.
از جمله آثاری كه تخریب آن را به افتخارالدوله نسبت می دهند میتوان به آثاری چون قصر جهاننما، تالار طویله، بهشت آیین، و عمارت اشرف اشاره كرد.
چهل ستون در امان ماند
گفته میشود ظلالسلطان حتی دستور تخریب كاخ چهلستون را هم داده بود كه یكی از تجار خوشنام اصفهان به نام ملكالتجار به موقع اطلاع مییابد و با خرید آن ، این ملك تاریخی را از دست نادانی میرهاند وگرنه الان هر قطعه از این اثر ماندگار زیر خاكها مدفون شده بود یا در خانهای به كار رفته بود. میگویند ظلالسلطان با فروش زمین و حتی كاشیها خرج قشون خود را تامین میكرده است.
محله باغ و كاخ سعادتآباد
كاخ سعادتآباد در حد فاصل سی و سه پل و پل خواجو در حاشیه جنوب زایندهرود واقع شده بود. ژان شاردن در توصیف آن مینویسد محله سعادتآباد را به علت نوع ساكنان آن منطقه " گبریه" مینامیدند اما بعدا آنها را از آن جا بیرون كردند تا در آن بناهای تفریحی بسازند. مجموعه سعادتآباد شامل كاخ، گرمابه، عمارت كلاه فرنگی و جویها و فوارههای متعدد بوده كه طول آن ربع فرسخ و عرض آن نصف طولش بود، لبهها و دور كاخ از سنگ مرمر بوده و خیابانهای باغش پر از درخت و مملو از گل.
این كاخ و مجموعه آن توسط شاه عباس دوم ساخته شده بود كه اغلب جشنهای بزرگ در آن جا برگزار میشد، دریاچهای نیز در آن ایجاد كرده بودند و هنگام جشن ها آتشبازی هم برپا بود.
«شاردن»، تالارهای چراغانیشده، آبشارها و فوارهها و مناظر این مجموعه را خیره كننده توصیف كرده است.
كاخ آینه خانه یا پارك آینه خانه فعلی
عمارت یا كاخ آینه خانه به همراه عمارت نمكدان درون مجموعه باغ سعادتآباد واقع شده بودند.
«ارنست هولتسر» كه در اواخر قاجاریه در اصفهان سكونت داشته آینه خانه را شبیه چهل ستون توصیف كرده، محل آن نیز بین كاخ هفت دست و پل خواجو بوده است.
تالار آن وسیع و دارای ۱۶ ستون بوده است كه با آینهها و طلا و نقاشی و صفحههای مرمر منقش به سبك چهل ستون تزیین شده بود.
كاخ آینه خانه در سمت شرق كاخ هفت دست دو ستون عالی داشته است كه گفته میشود آنها را بعد از تخریب در كلیسای جلفا كار گذاشتهاند.
كاخ هفت دست زیباتر از چهل ستون
كاخ هفت دست كه كاخ ییلاقی شاه بوده نزدیك رودخانه و بالای پل خواجو قرار داشته و تا دیوارهای كاخ هفت دست به پل كوچك جویی (ملقب به چوبی فعلی) امتداد می یافته.
شیخ «جابری انصاری» در كتاب گنجینههای اصفهان این عمارت را زیباتر و عظیمتر از چهلستون توصیف میكند.
به گفته شاردن این كاخ مدتی برای گوشهنشینی یا گریز اشخاصی كه از نظر شاه افتاده بودند استفاده میشده كه به این محل زندانی یا تبعید میشدند. این كاخ دیوارهای بلند و محكمی داشته، تالارهای آن نیز پر از گچبری، میناكاری و زراندود بوده است میگویند «ملكالتجار» كه چهل ستون را از نابودی نجات داد، هفت هزار تومان پیشكش كرده بوده كه از ویران كردن آن منصرف شوند اما میسر نمیشود و ازارهها و سنگهای مرمر شفاف آن را هم افرادی برای عمارتهای شخصی خود برمیدارند.
كاخ هفت دست در سال ۱۳۱۸ ه.ق ویران شد.
عمارت نمكدان
عمارت نمكدان پشت سر عمارت آینه خانه رو به جنوب واقع بود. این عمارت هشت ضلعی نوعی حوضخانه بوده با یك اتاق مركزی و چند اتاق فرعی با ۱۶ ذرع مساحت و دو ستون با ارتفاع شش متر.
در سال ۱۸۸۹ (۱۳۰۶ ه.ق) همه عمارت به دستور ظلالسلطان و به دست منشی در حضورش تخریب میشود.
از ۶۰ باغ ایرانی حتی نامی هم نمانده
«جابری انصاری» در كتاب گنجینههای اصفهان نزدیك به ۶۰ باغ ایرانی را از اصفهان دوره صفوی نام میبرد كه از بسیاریشان حتی نامی هم باقی نمانده. عظیمترین و زیباترین آنها كه امروزه شاهدی برای آن نیست و باغهای «فین» كاشان و «شازده» كرمان فرزندان كوچك آن محسوب میشوند «باغ هزار جریب» در جنوب اصفهان بوده كه از ابتدای «سیوسهپل» تا دامنههای كوه «صفه» امتداد داشته است.
بلندی مدرسه چهارباغ و مسجد شاه و عالیقاپو باغ هزار جریب در محدوده شهرك فرحآباد مشتمل بر ده قطعه بوده كه چندین كاخ، استخر و آبشار درون خود داشته است.
گفته میشود این باغها با بهترین اشجار و ریاحین آرایش یافته بودند و شاه عباس دوم در شرق آن كاخ سعادتآباد و انتهای شمالی آن عمارت نمكدان، هفتدست و تالار آینه را بنا كرده بوده است.
به نوشته «شاردن» این باغ از دوازده طبقه مسطح كه هر یك با فاصله شش یا هفت پا بالای دیگری قرار داشته بنا شده بوده ... و پانزده خیابان شنی با جویهای متصل به هم داشته است.
«هزار جریب» هم به گفته او نه به علت اینكه هزار جریب بوده است بلكه از منظر وسعت و بزرگی به این نام متصف گشته بوده. «هزار جریب» ادامه چهارباغ بوده (بعد از سیوسهپل) و دو ردیف چنار بلند زینت اصلی آن بوده است.
همچنین باغ زرشك یكی دیگر از باغهای مشهور اصفهان بوده كه گفته میشده بزرگترین خانه چهارباغ بوده، با منظرهای رو به پل و رودخانه و جنوب شهر و با همان بلندی مدرسه چهارباغ و مسجد شاه و عالیقاپو .اولین تلگرافخانه هند و اروپایی و تلگرافخانه ایران و انگلیسی نیز در همان محل آغاز به كار كرده است .این عمارت بعدا به چایخانه تبدیل و سپس به محل اقامت هیات اعزامی از آلمان بدل شد.
«هولستر» در اواخر دوره قاجار مینویسد: «از آن زمان به بعد در تعمیر آن اهمال شده و به زودی به تپهای خاك بدل میشود.»
برچسبها: تاریخ, میراث فرهنگی
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
تغییر صفحه کلید پارسی / انگلیسی یا Ctrl+Alt
حق نگارش از پویا کریمیاناشتراک در
پستها [Atom]