/* فخرالدین ‌بلاگ: انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی */
فخرالدین ‌بلاگ
بیشتر مطالب این بلاگ درباره تاریخ، میراث فرهنگی، زبان، هنر و فرهنگ ایران است. توجه کنید که تا قبل از سال ۱۳۱۳ نام بین‌المللی کشور ایران Persia بود و کلمه ایران در زبانهای دیگر بکار نمی‌رفت. با ذکر این نکته مشخص می‌شود که کلمه Persian نشان‌دهنده ملیت ایرانی است و نه قومیت پارس (فارس). معادل انگلیسی قومیت پارس، Pars یا Fars است. در ترجمه پارسی به انگلیسی، ایران Persia، ایرانی Persian، و زبان پارسی Persian language ترجمه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مطالب این بلاگ به هر دو زبان را بخوانید.

شنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۵
  انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی
* همین مطلب به زبان انگلیسی
.... و اولین فضانورد ایرانی!

باعث افتخار همه ماست. خانم انوشه انصاری اولین فضانورد ایرانی، و اولین زن توریست فضانورد جهان خواهد بود. انوشه روز ۲۳ شهریور امسال (۱۴ سپتامبر ۲۰۰۶) همراه با دو فضانورد روسی و آمریکائی به مدت ۱۰ روز به فضا خواهد رفت. قبل از او دو نفر آمریکائی و یک نفر از آفریقای جنوبی به عنوان توریست‌های فضائی به چنین مسافرتی رفته‌اند.

انوشه انصاری، که ترک تبار است، در سال ۱۳۴۵ در تهران متولد شده، در ۱۶ سالگی به آمریکا رفته و در رشته مهندسی برق از دانشگاه جرج واشنگتن فارغ‌التحصیل شد. او یکی از بنیان‌گزاران شرکت تله‌کوم تکنولوژی (Telecom Technologies) است که بعدا آن را فروخت. یک مجله آمریکائی به نام Fortune Magazine دو سال پیش او را به عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های تجاری زیر ۴۰ سال آمریکا معرفی کرد. همینطور مجله دیگری به نام Working Woman او را برنده جایزه ملی سال ۲۰۰۰ معرفی کرد.

انوشه انصاری دو سال پیش، به همراه برادر شوهرش امیر انصاری، با یک سرمایه‌گزاری چندین میلیون دلاری جایزه‌ای به نام «جایزه ایکس» را بنیان‌گزاری کرد که هدف آن تشویق بخش خصوصی برای سفر به فضا بود. این جایزه حالا به نام «جایزه ایکس انصاری (Ansari X-prize) نامیده می‌شود.

خبر مفصل‌تر را در بی‌بی‌سی بخوانید. اگر خواستید صفحه مربوط به انوشه انصاری در ویکی‌پدیا را هم ببینید. در آنجا چندین پیوند جالب هست به بلاگ شخصی انوشه انصاری و همچنین خبرهای مربوط به موفقیت‌های او که در سایت‌های مختلف نوشته شده‌اند.

برچسب‌ها: , ,

 
نظرات:
انوشه انصاری، در صدر اخبار جهان

امید معماریان
o.memarian@roozonline.com

بیست و هشتم شهریور ۱۳۸۵
اولین متولد ایران در فضا

دوشنبه صبح، انوشه انصاری، اولین زن توریست فضایی جهان، پا به فضا گذاشت. سفر وی، دیروز جزو خبرهای اصلی تقریبا شبکه های خبری بزرگ جهان بود و به مراتب، بیش از سفر دو همسفر فضایی دیگرش بازتاب رسانه ای یافت.

وی که سالهای پیش به آمریکا مهاجرت کرد، درحالی راهی این سفر هیجان انگیزشد که بیست میلیون دلار برای آن هزینه کرده است تا بدین ترتیب یکی از ۵۰۰ انسانی باشد که تا کنون به فضا سفر کرده اند. بخشی ازماموریت او در فضا نصب یک تلکسوپ خواهد بود. او به سی ان ان گفته که امیدوار است سفرش باعث علاقه مندی زنان به کاوش های فضایی باشد. قراربود انوشه علاوه بر پرچم آمریکا، پرچمی ازایران را نیز بر روی لباس فضاییش حمل کند. اما مقامات دولت های امریکا وروسیه از خواسته اند تا هنگامی که این سفر هیچ شائبه سیاسی نداشته باشد. انصاری گفته است با این وجود اویک پرچم دیگر ایران با خود خواهد برد. او ابتدا برلباس فضایی خود پرچم دوکشور ایران و امریکا را به عنوان دوکشوری که در زندگی اش تاثیرگذار بوده اند، گذاشته بود که بعدا با مخالفت مقامات روسیه وآمریکا مجبور شد پرچم ایران را بردارد. این درحالی است که وی به تنهای هزینه سفر را پرداخته ودولت آمریکا دراین زمینه نقشی نداشته است.

یکی ازمسئولین فضایی گفته است که انوشه تنها توریست فضایی نیست بلکه توانایی های او باعث شده است که او بتواند درضمن سفر به فضا به آزمایشات علمی نیز بپردازد. روزنامه نیویورک تایمز درگزارشی از سفر وی آورده است: "او در بالکن خانه خود در مشهد دردوران جوانی همواره به ستارگان چشم می دوخت... او می گوید از همان زمان مسحور فضا بوده است."

انوشه انصاری اولین زن توریست فضایی به شمار می رود. پیش از این لیتنانت والنتینا ترشکویا اولین زن فضایی شد که درسال ۱۹۶۳ از مدارزمین خارج شد. این سفر دوسال پس ازسفریوری گاگارین به فضا انجام شد. نخستین توریست فضایی جهان "دنیس تیتو" یك سرمایه‌داركالیفرنیایی بود كه در سال ‪ ۲۰۰۱‬به ایستگاه فضایی سفر كرد. تیتو دربازگشت گفت: "من به بهشت سفر کرده بودم."

انصاری در وب لاگ شخصی اش

دروب لاگ انوشه انصاری و در شرح آخرین دقایق پیش از سفر با موشک سایوز از پایگاه بایکنورآمده است: "روز زیبایی در بایکانور است. فضا پیمای سایوزTMA-9 وبالابرنده سایوز دریک روز آفتابی زیبا به نظر می رسند. مایک لوپز الگریا، میخاییل تیورین(فرمانده سایوزدرهیات اعزامی ۱۴) وانوشه آماده پرواز وبلند شدن هستند. انوشه سمت راست سه نفر قرار دارد." مسیری که این سه فضانورد به آن پا می گذارند مسیری است که ۴۵ سال پیش برای ارسال یوری گاگارین به فضا در دوازدهم آوریل ۱۹۶۱ مورد استفاده قرار گرفت. انوشه چهل ساله ایرانی الاصل درحالی به فضا می رود که انتظار می رود تا روز چهارشنبه به پایگاه فضایی برسند وبعد از ۸ روز راهی زمین شوند. ماموریت انوشه "وستوک" نام دارد که به معنی شرق است. این همچنین نام وسیله ای است که گاگارین را به فضا برد.

انوشه شش ساعت قبل از پرواز با خانواده اش از پشت یک دیوار شیشه ای خداحافظی کرد. دیداری که عکس های منتشر شده ازآن نشان می دهد تا چه میزان پر از احساسات بوده است. دراین تصاویر انوشه وخانواده او اشک ریزان با هم وداع می کنند تا ده روز بعد که یکدیگر را باردیگر به آغوش بکشند. انصاری گفته است که همه خانواده او برای به سلامت بازگشتن او دعا می کنند.

انوشه انصاری در سال ۱۳۴۶ خورشیدی، در ایران به دنیا آمد. تا سن ۱۶ سالگی درایران زندگی کرد و سپس به همراه خانواده‌ به ایالات متحده آمریكا مهاجرت كرد.پس ازگذراندن دبیرستان در آمریکا، برای اخذ مدرك كارشناسی درمهندسی الكترونیك و علوم كامپیوتر وارد دانشگاه جرج میسون شد. انوشه بعد از پایان موفقیت‌آمیز دوره لیسانس برای كسب مدرك فوق‌لیسانس خود وارد دانشگاه جرج واشنگتن شد و مطالعات خود را در این دانشگاه ادامه داد. پس از اخذ مدرك كارشناسی ارشد در رشته مهندسی الكترونیك، انوشه برای كار به سراغ شركتهایی چون MCI و COMSAT رفت و پروژه‌های موفقیت‌آمیزی را در آن شركتها به سرانجام رساند. او چندین مقاله و دو پاتنت برای كار روی "عملگرهای اتوماتیك" و "گره‌های یك شبكه‌ بیسیم" دارد.او در حال حاضر مشغول طی كردن دوره‌ای در دانشگاه سوئین‌بورن می‌باشد تا بتواند دومین مدرك كارشناسی ارشد خود را در رشته ستاره‌شناسی دریافت كند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی مطابق با ۱۳۷۲ خورشیدی، انوشه به همراه همسرش حمید و برادر همسرش امیر انصاری شركتی به نام تله‌كام تكنولوژی (TTI) را در تگزاس پایه‌گذاری كردند. این شركت تأمین‌كننده تجهیزات مورد نیاز شبكه‌های كامپیوتری بود. این شركت در سال ۲۰۰۰ توسط سونوز نتورك خریداری شد. انوشه انصاری در سال ۲۰۰۰ جایزه نخست كارآفرینی ملی ایالات متحده آمریكا را به دست آورد.

مجله آمریکایی فوربس، ۴ سال پیش انصاری را به عنوان یکی از موفق ترین چهره های تجاری زیر ۴۰ سال آمریکا معرفی کرد.وی طی ماههای اخیر، در مرکز فضایی هیوستون آمریکا و مرکز فضایی گاگارین روسیه مشغول دریافت آموزش های لازم برای سفر فضایی خود بود. انصاری دو سال پیش جایزه "انصاری اکس- پرایز" (Ansari X-prize) را بنیان نهاد. هدف از این جایزه تشویق بخش خصوصی برای انجام سفر به فضا است.

بیانیه سازمان فضایی ایران به مناسبت سفر انصاری به فضا

سازمان فضایی ایران دربیانیه به مناسبت سفر فضایی انصاری به فضا برای او آرزوی سلامت کرده است. دراین بیانیه آمده است: "دستیابی به فضای بیکران از آرزوهای دیرینه بشر بوده است. ۵۰ سال از پرواز نخستین انسان به مدار زمین می‌گذرد. ورورد به عصر فضا و بهره‌مندی از امکانات بالقوه و موهبات الهی آن ، میراثی است برای تمام بشر. فناوری فضایی که در روزهای آغازین بهانه‌ای برای رقابت‌های سیاسی و نظامی ابرقدرتهای آن روز جهان بود، رفته رفته جایگاه واقعی خود را در تمامی امور و شئون زندگی امروزی پیدا کرده به نحوی که برخورداری از فناوری فضایی تبدیل به یک الزام شده است. در این میان در چند سال گذشته گامهای مثبتی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه برداشته شده است که بی شک نام پیشگامان این عرصه در تاریخ بشر به نیکی به جا خواهد ماند."

این سازمان از انصاری به عنوان بانوی موفق و ممتاز ایرانی نام برده که "یکی از این بزرگان" است: "این زن دانشمند و علاقمند ایرانی با اراده بزرگ و بلند، تلاشی را آغاز کرده است که افقهای جدیدی به روی بشریت خواهد گشود. پرواز ایشان به ایستگاه بین‌المللی به عنوان تنها جایگاه استقرار انسان در فضا، افتخاری بس غرور‌آمیز برای تمام ایرانیان خواهد بود اما نباید تاثیر شگرف خدمات و فعالیتهای ایشان در رونق فعالیتهای فضایی در مقیاس عمومی و در سطح بین‌المللی را فراموش نمود."

درآخر این بیانیه سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضا درکشور، اعلام کرده است که ضمن حمایت از فعالیتها و خدمات ارزنده خانم انصاری در ترویج و توسعه فناوری فضایی آرزوی موفقیت و سلامت برای ایشان در سفر فضایی به ایستگاه بین‌المللی را دارد و امیدوار است سفر این بانوی ایرانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیام آور صلح و شادی برای جامعه بشری باشد.

انصاری سفیر است

مائوریزیو بلینگری، رئیس قسمت سفرهای فضایی سرنشین دار، گرانش ناچیز و اکتشاف از بخش تحقیق و توسعه اکتشافات انسانی وابسته به آژانس فضایی اروپا در خصوص آزمایش هایی که قرار است طی این سفر توسط فضانوردان یاد شده وازجمله انوشه انصاری انجام شود گفته است: "یکی از برنامه های ما مطالعه اثر بی وزنی بر بدن فضانوردانی است که در ایستگاه بین المللی فضایی اقامت می‌کنند. آزمایشها به منظور بهینه‌سازی شرایط اقامت انسان در فضا طراحی شده است و ما می‌خواهیم از نتایج آنها برای کاهش آلام بیمارانی که روی زمین نیز زندگی می‌کنند, بهره‌برداری کنیم."

در اظهار نظری جداگانه، اریک اندرسن، رئیس و مدیر عامل شرکت اسپیس ادونچرز (ماجراجوییهای فضایی) تصریح کرده است: "ما در اسپیس ادونچرز، انوشه را به سبب التزامی که نسبت به تحقیق و توسعه و شرکت در برنامه های علمی ESA، آنهم در زمان پروازی چنین خاطره‌انگیز از خود نشان می‌دهد، می ستاییم. به واقع می‌توان انوشه را یک سفیر نامید. او زمانی را که در فضا به سر می‌برد وقف آموزش مردم خواهد کرد. مشارکت انوشه در طرح فیمابین اسپیس ادونچرز و اسا (ESA) به درک بهتر ما نسبت به شرایط اقامت در فضا و کاهش مشکلات پزشکی انسانهایی که در زمین زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.
 
بازگشت فضاپيمای حامل انوشه انصاری به زمين

کپسول فضايی سويوز روسيه که يکی از مسافران آن انوشه انصاری، فضاگرد ايرانی-آمريکايی است صبح امروز جمعه در قزاقستان به زمين نشسته است.

از خانم انصاری با يک دسته گل رز قرمز و بوسه ای از سوی همسرش، حميد، استقبال شد.
 
ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی
میدان نقش‌جهان، اصفهان


View Album
Get your own
زبان‌های فخرالدین‌بلاگ

Looking for the English page?


خانواده فخرالدین‌بلاگ

  • صفحه اصلی Fakhredin.com
  • صفحه اصلی FakhredinBlog

  • پارسی‌نویس فخرالدین‌بلاگ

    حتی اگر زبان پارسی روی رایانه شما نصب نشده، می‌توانید در مستطیل زیر پارسی بنویسید.

    تغییر صفحه کلید پارسی / انگلیسی یا Ctrl+Alt

    حق نگارش از پویا کریمیان


    نمایشگر سریع پیوندها


    شمارشگر فخرالدین‌بلاگ


    جدیدترین مطالب

    خداحافظ پلوتو
    مسعود‌ میرزا ظل‌السلطان، نابودگر اصفهان (ادامه)
    ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ۵۳ سال بعد...
    رضا عابدینی و جایزه شاهزاده کلاوس
    تصمیم‌گیری درباره سرنوشت پلوتو
    ایران باستان در کلن، و امپراطوری ساسانی در پاریس
    آثار کمال‌الملک در انبار
    پلنگ ایرانی (Persian Leopard)
    ملک‌الشعرای بهار
    تولد مشروطه مبارک

    آرشیو فخرالدین‌بلاگ

    مارس 2004 / آوریل 2004 / مهٔ 2004 / ژوئن 2004 / ژوئیهٔ 2004 / اوت 2004 / سپتامبر 2004 / اکتبر 2004 / نوامبر 2004 / دسامبر 2004 / ژانویهٔ 2005 / فوریهٔ 2005 / مارس 2005 / آوریل 2005 / مهٔ 2005 / ژوئن 2005 / ژوئیهٔ 2005 / دسامبر 2005 / ژوئیهٔ 2006 / اوت 2006 / سپتامبر 2006 / اکتبر 2006 / دسامبر 2006 / ژانویهٔ 2007 / فوریهٔ 2007 / مارس 2007 / اوت 2007 / سپتامبر 2007 / ژانویهٔ 2008 / اوت 2008 / اکتبر 2011 / فوریهٔ 2012 / آوریل 2012 /

    موضوع‌های فخرالدین‌بلاگ

  • اجتماعی
  • تاریخ
  • رایانه
  • زبان پارسی
  • ستاره‌شناسی
  • طبیعت
  • گردشگری
  • میراث فرهنگی
  • همگانی
  • هنر

  • وبگردی‌های فخرالدین‌بلاگ

  • از نگاه تصویر: کویر ایران از نگاه کایت
  • از نگاه تصویر: هندوستان از نگاه کایت
  • گالری عکس فخرالدین
  • گالری لایدزمان
  • از نگاه تصویر: در زیر خلیج فارس
  • داستان خاک: سرزمین فلسطین به روایت نقشهها
  • رابطه طرح و نقش عنبیه چشم و خصوصیات روانی
  • اسکار ۲۰۰۷
  • بزرگداشت محمود ذوالفنون در کاليفرنيا
  • از نگاه تصوير: کوسه ما قبل تاريخ در سواحل ژاپن
  • روزنامه گاردين: آينده رييس جمهوری در ابهام
  • هفتادودومين زادروز فروغ فرخزاد در گورستان ظهيرالدوله
  • ميان ماه من تا ماه گردون؛ مقايسه تورليدرهاي ايران و تركيه
  • آلودگی هوای تهران هزاران قربانی می گيرد
  • ششمين دوره اهدای جوايز ادبی هوشنگ گلشيری
  • ۲۰۰۶ اسکار
  • نقاشی های سه بعدی بر کف پياده روها
  • جوليان بيور: پيکاسوی پياده رو
  • از نگاه تصوير: جنين حيوانات در داخل رحم مادر
  • روزنامه گاردين: بازيگر ايرانی درگير در ماجرای فيلم پورنو
  • کاسنی ايرانی: شناسايی گونه های جديد
  • آثار چارلز داروين به اينترنت پيوست
  • رادیو کالج پارک: پادکست هفتگی از دانشگاه مریلند
  • از نگاه تصویر: احمد شاه مسعود
  • سیاستمداران دروغگویان ماهری نیستند
  • از نگاه تصوير: آندره آغاسی
  • از نگاه تصوير: استيو اروين
  • خطای محاسبه زاویه در مسئله مدرسه چهارباغ
  • جهت قبله در مدرسه چهارباغ
  • تخت جمشید را نابود کنید
  • کاساندرا

  • وبسایت‌های جالب به زبان پارسی

  • سایت اصفهان
  • نگاهی به ایران - شامل عکس
  • رویدادهای تاریخی ایران در امروز
  • پارسی سخن بگوییم
  • ایران ترانه: موسیقی برای همه سلیقه‌ ها
  • گلهای رنگارنگ
  • اشعار معاصر پارسی
  • سهراب سپهری
  • آواز پر چلچله ها - نقد اشعار سهراب سپهری
  • کفشهایم کو - نقد اشعار سهراب سپهری
  • اشعار کهن پارسی
  • مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
  • خانه هنرمندان ایران
  • مجله بخارا
  • ترجمه پارسی مدارک سازمان سیا درباره کودتای ۲۸ مرداد
  • ویکی پدیا پارسی - دانشنامه آزاد
  • خبرگزاری میراث فرهنگی
  • شرکت پارسی وب شریف
  • شبکه فیزیک هوپا

  • وبسایت‌های جالب به زبان انگلیسی

  • Anglia سایت اصفهان
  • نقاشی هائی از ایران قدیم - نگارخانه آثار
  • عکسهائی از اصفهان
  • عکسهای بیشتری از اصفهان، ایران و جهان
  • مجموعه پیوندهایی به تاریخ ایران
  • پروژه کتیبه‌های هخامنشی
  • پادشاهان ایرانی در تورات
  • کتاب مقدس
  • فشرده تاریخ ایران
  • LIVIUS مقالات تاریخ باستان
  • کانون پژوهشهای ایران باستان
  • اطلاعات عمومی درباره ایران
  • ایرانیان مشهور
  • ... و یک لیست دیگر با عکس
  • مدارک سازمان سیا درباره کودتای ۲۸ مرداد
  • ویکی پدیا - دانشنامه آزاد
  • دانشنامه ایرانیکا
  • مؤسسه ایرانگردی و جهانگردی
  • لیست میراث فرهنگی یونسکو
  • شرکت پارسی وب شریف
  • پاندورا: رادیوی اینترنتی
  • مسابقات آواز اروپا ۲۰۰۵
  • آثار کامل چارلز داروين

  • Powered by Blogger

    اشتراک در
    پست‌ها [Atom]