بیشتر مطالب این بلاگ درباره تاریخ، میراث فرهنگی، زبان، هنر و فرهنگ ایران است. توجه کنید که تا قبل از سال ۱۳۱۳ نام بینالمللی کشور ایران Persia بود و کلمه ایران در زبانهای دیگر بکار نمیرفت. با ذکر این نکته مشخص میشود که کلمه Persian نشاندهنده ملیت ایرانی است و نه قومیت پارس (فارس). معادل انگلیسی قومیت پارس، Pars یا Fars است. در ترجمه پارسی به انگلیسی، ایران Persia، ایرانی Persian، و زبان پارسی Persian language ترجمه میشود. برای اطلاعات بیشتر مطالب این بلاگ به هر دو زبان را بخوانید.
برای توسعه صنعت گردشگری باید زحمت کشید
یادتان هست که چند وقت پیش یک مطلب نوشتم با عنوان «
میراث فرهنگی، راه نجات فرهنگ و اقتصاد»؟ یکی از چیزهائی که در آن مطلب بود مقایسه آمار مربوط به گردشگر در ایران و همون آمار در ترکیه بود. نوشته بودم که در بهترین حالت، ایران سالیانه یک میلیون و پانصد هزار نفر توریست داره. در صورتی که پانزده ملیون نفر (یعنی ده برابر بیشتر) توریست به ترکیه مسافرت میکنند.
چند وقت پیش در سایت
خبرگزاری میراث فرهنگی یک مطلب خواندم با عنوان «
ترکیه چگونه ۲۱ میلیون گردشگر جذب میکند؟». ظاهرا صنعت گردشگری ترکیه حتی بهتر از آنی است که من تصور میکردم! ولی از این حرف بگذریم. منظور اصلی من این است که ما خیلی بیشتر از ترکیه امکانات جذب گردشگر داریم ولی از آن استفاده نمیکنیم. مطلبی که من خواندم در واقع مصاحبهای بود با «آتیلا کوچ» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه. به نظر من خیلی چیزها میشود از آن مصاحبه برداشت کرد. متن مصاحبه را به طور کامل اینجا کپی میکنم، چونکه از تجربه پستهای قبلی یاد گرفتم که به پیوندهای سایت خبرگزاری میراث فرهنگی نمیشود اعتماد کرد. شاید چند ماه دیگر این مطلب روی آن وبسایت قابل دسترسی نباشد!
تركیه چگونه ۲۱ میلیون گردشگر جذب میكندرتبه سوم گردشگرانی كه در سه ماه نخست سال ۲۰۰۶ به تركیه سفر كردهاند، از آن ایرانیهاست.
خبرگزاری میراثفرهنگی ـ سیاست و فرهنگ ـ سیمین ثقفی ـ آتیلاكوچ، وزیر فرهنگ و توریسم تركیه در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری میراثفرهنگی به تشریح وضعیت گردشگری تركیه و ایران پرداخته است.
- جناب آقای وزیر، كشور شما در مدت كوتاهی پیشرفت زیادی در زمینه گردشگری داشته است، دلایل این موفقیت را چه میدانید؟البته این پیشرفت در مدت زمان كوتاهی حاصل نشده است. از دهه ۷۰ تركیه سیاستهای خود برای گسترش توریسم را آغاز كرده و در دهه ۸۰ تورگوت اوزال ـ رییسجمهور سابق ـ در زمینه جذب انبوه گردشگر ـ Masstourism ـ برنامههای تشویقی فراوانی ارایه كردند.از طرفی با توجه به اینكه در آن زمان یونان و اسپانیا نتوانسته بودند از سواحل خویش به خوبی محافظت كنند و تاسیساتشان نیز قدیمی شده بود، فرصت خوبی برای تركیه ایجاد شد. ما هم از این فرصت ضمن ارایه قیمتهای مناسب به خوبی استفاده كردیم.همچنین میلیونها ترك در آلمان زندگی میكردند كه با كمك آنها و امكاناتی كه در زمینه «جذب انبوه گردشگر» داشتیم، توانستیم امكاناتی را كه در زمینه توریسم در آنتالیا داشتیم به خوبی به دنیا معرفی كنیم.در كنار این با وقوع انقلاب در اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی این كشور، گردشگران زیادی از روسیه به تركیه آمدند. البته ارائه امكانات خوب با قیمتهای مناسب هم باعث رشد تعداد گردشگرانی كه از روسیه به تركیه آمدند، شد.در دانشگاههای ما رشته مدیریت گردشگری تاسیس شد و ایجاد هنرستانهای توریسم نیز در توسعه گردشگری تركیه بسیار مؤثر بود.همه این عوامل دست به دست هم دادند كه سال گذشته شاهد حضور ۲۱ میلیون نفر گردشگر از سراسر دنیا در تركیه باشیم و در حدود ۱۸/۵ میلیارد دلار درآمد از صنعت توریسم بدست آوریم.- به نظر شما آیا سیاست گردشگری تركیه در ایران قابل اجراست؟اجازه بدهید من یك موضوع كلی را مطرح كنم. از نظر من به جز یك سری اصول كلی انسانی، هر ایدئولوژی و برنامهای اگر در كشوری اجرا شده و موفقیتآمیز بوده قطعا به این معنی نیست كه در كشور دیگری هم موفق خواهد بود.خیلی صمیمی خدمتتان عرض كنم تنها موضوع خاك و انسان نیست. وقتی یك مدلی در كشوری اجرا شد اگر بخواهید آن را در كشور دیگری اجرا بكنید و موفق باشید حتی هوای آن منطقه هم در میزان موفقیت آن مؤثر خواهد بود.هرچند كه باید بگویم روشی را كه ما در تركیه تا به حال اجرا كردیم نواقص زیادی نیز دارد. برای مثال جریان «جذب انبوه گردشگر» در كشور ما اهمیت زیادی به شن و ساحل و دریا داد، ولی همان اهمیت را نتوانست به توریسم آبهای گرم بدهد.باید گفت از هر ۱۰۰ سیاست گردشگری كه در دنیا اعمال میشود، ۷۵ تای آن با هدف «جذب انبوه گردشگر» صورت میگیرد، اما این نوع توریسم هم رقبای زیادی در حوزه مدیترانه دارد. مثل یونان و اسپانیا و حتی مراكش و مصر كه این موضوع را در برنامه كار خویش دارند.همچنین این نوع توریسم خیلی متاثر از شایعه است و كوچكترین شایعهای باعث میشود كه تمام رزرواسیونهای شما باطل شود.- تصور میكنید چه مدل توسعهای برای گردشگری ایران قابل اجرا و موفقیتآمیز است؟من به خودم هم هیچ توصیهای نمیكنم. من صفحههای اقتصادی را در روزنامهها میخوانم و میبینم كه یك اقتصاددان یك موضوع را سفید میبیند و دیگری سیاه. یعنی اگر بحثهای اقتصادی را هم در نظر بگیرید اتفاقنظری بین اقتصاددانان نیست، هیچ موقع نمیتوان به طور كلی یك قاعده را برای كسی توصیه كرد.ولی میتوانم دیدگاهم را در این مورد بگویم. مساله این است كه دنیا به طرف یك گلوبالیسم (جهانی شدن) در حال حركت است و به هر حال ما نمیتوانیم خارج از این باقی بمانیم.برخی پیشرفتهایی كه در عصر ارتباطات انجام گرفته ممكن است در برخی موارد قابل نقد باشند، اما به هر حال نمیتوانیم خارج از این جریان جهانی شدن حركت كنیم.- جناب آقای وزیر بیشترین تعداد گردشگری كه به تركیه میآیند از چه كشورهایی هستند و ایرانیها در رتبه چندم قرار دارند؟
در سال ۲۰۰۵ آلمانیها در رتبه اول قرار داشتند. پس از آن روسها و انگلیسیها در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند و ایرانیها در این رتبهبندی در ردیف ششم جای گرفتند. اما در سه ماهه اول سال ۲۰۰۶ ایرانیها در رتبه سوم قرار گرفتند و دلیل این مسئله بروز مشكلاتی در آلمان بود كه باعث شده ایرانیان در رتبه سوم قرار بگیرند.
در پایان باید بگویم كه ما و شما اگر موانعی نگذاریم و به اراده انسانها اعتماد كنیم، مسلما خیلی كارها میتوانیم با كمك یكدیگر انجام بدهیم و روابطمان بیشتر گسترش پیدا كند.
برچسبها: گردشگری